Ne geriye dönüş, ne ileri gidiş vardı. O yüzden yana dönmeliydi.
...bilginin doğru kullanımının bilginin tamamlanması olduğunu da biliyordu.
s: 130
Eski bilgi zordu ama keder verici değildi. Hepsi paradokstu, efsaneydi ve hepsinin bir anlamı vardı. Yeni bilgi sırf gerçekti, muhakemeydi ve hiçbir anlam ifade etmiyordu.
Büyük bir nehir var bu topraklar içinden akar ve biz buna Tarih ismini verdik.
s:121
..Onu yeterince eğitemedim. Neden delirdi?
...Delirmedi ağabey. Dur sana ne düşündüğümü söyleyeyim. Çocukken hep neden, neden diye sorardı, çocukların hep yaptığı gibi. Ben de: Bu böyledir, bu böyle yapılır, diye cevap verirdim. Anlardı. Ama onun aklı hiç huzur bulmuyor. Eğer kendimi ikaz edip durmasam benim de aklım öyle. Güneş Esasları'nı öğrenirken hep, neden böyle? neden böyle de başak şekilde değil? diye sorardı. Ben: Çünkü günlük yaptığımız şeylerle ve yapma şeklimizle tanrıları canlandırırız, diye cevap verirdim. O: O halde tanrılar sadece bizim yaptıklarımızdan ibaret, derdi. Ben: Doğru yaptığımız şeylerde tanrılar var: gerçek budur, derdim. Ama gerçek onu tatmin etmedi. O deli değil ağabey, sakat.Yürüyemiyor. Bizimle birlikte yürüyemiyor. Yani, bir adam yürüyemezse ne yapmalıdır?
.....'Kıpırdamadan oturup şarkı söylemeli' dedi.
......'Ya kıpırdamadan oturamıyorsa? Uçabilir.'
......Uçmak mı?'
......'Onların onun için kanatları var ağabey.'
........'Çok utanç duyuyorum,' dedi yüzünü elleriyle gizleyerek. s:119
Dünya kutsaldır Havzhiva. Kainat kutsaldır. Bu hiç bir zaman vazgeçmek zorunda kalmadığım bir bilgi. Bütün öğrendiklerim, orada, burada öğrendiklerim sadece bu bilgiyi arttırdı. Kutsal olmayan hiç bir şey yok.
İstersen yerel kutsallığı, istersen büyüğünü seçersin. Sonuçta hepsi birdir. Ama insanın yaşadığı yaşamda değil. 'Bir seçim hakkı olduğunu bilmek o seçimi yapmaktır: Değişmek veya kalmak: Nehir ve kaya.'Hlaklar kayalardır. Tarihçiler nehir.
Bir süre sonra oğlan,'Kayalar nehrin yatağıdır,' dedi.
Kadın güldü.....'O yüzden eve geldim,' dedi kadın. 'Dinlenmek için.'
'Ama sen varlık değiştirdin. Yine ayrılacaksın.'
'Evet' dedi kadın kararlılıkla. 'İnsan birden fazla varlığa sahip olabilir. Orada yapamma gereken işler var.' s: 117
Soy, burada önemli. Orada önemli değil. Burada anlamı var ve burada işe yarıyor. Kainatta başka hiçbir yerde bir anlamı yok ve işe yaramıyor.
İki türlü bilgi vardır, yerel ve evrensel. İki türlü zaman vardır, yerel ve tarihsel. s:116
Ursula k. Le Guin, Bağışlamanın Dört Yolu, Halktan bir Adam
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder